معرفی سیستم صوتی و تصویری خودرو خرید ساب باکس ماشین - لیندا ساب

خرید ساب باکس ماشین

ساب باکس یکی از اجزای مهم در سیستم‌های صوتی خودرو حتی سیستم‌های صوتی خانگی است که نسبت به سایر اجزا کمتر مورد توجه قرار گرفته است. این جزء از سیستم صوتی می‌تواند تمام وظایف صدای تولید توسط سیستم را بر دوش بکشد و تأثیر بسزایی در افزایش کیفیت و توان صدای پخش شده از سیستم داشته باشد.

 

ساب باکس یا انکلوژر چیست؟

اگر قصد خرید ساب باکس خودرو دارید بهتر است در ابتدا با ماهیت آن و وظایفب که بر عهده دارد آشنا شوید. به فضای بسته با نیمه‌بسته‌ای که اطراف ساب ووفر یا اسپیکر را محصور می‌کند انکلوژر گفته می‌شود. برای این منظور که بتوانیم به صورت بهینه از ساب ووفر استفاده کنیم و بیشترن بازده را از آن بدست آوریم، باید آن را درون ساب باکس قرار دهیم. انکلوژر در خودرو وظیف دارد که فرکانس‌های تولید شده توسط ساب و اسپیکر را هدایت کند به نحوی که بیشتری بازدهی و کمترین اتلاف انرژی صورت بگیرد.

انتخاب سیستم ساب باکس ماشین با نوع نیاز افراد و نوع ساب ووفر رابطه مستقیم دارد. هدف اصلی استفاده از ساب باکس این است که امواج صوتی را درون خودرو سازماندهی کرده و بتوان نوسان و حرکات ووفر را کنترل کرد. تأثیری که ساب باکس بر روی صدا می‌گذارد مانند زمانی است که یک فرد در اتاقی در بسته فریاد بکشد. در این حالت به طور حتم نسبت به زمان حضور در فضای آزد حجم صدای بیشتری تولید می‌شود. ساب باکس ماشین علاوه بر اینکه می‌تواند حجم صدای تولیدی را تشدید کند، می‌تواند نقش کراس اوور را ایفا کرده و از طریق فیلتر کردن فرکانس‌ها، حرکات ساب و تغییر رفتار آن را کنترل کند.

 

فاکتورهای اصلی ساب باکس

هر انکلوژر دارای قسمت‌ها یا فاکتورهای اصلی است که می‌تواند بر قیمت ساب باکس ماشین تأثیر بگذارد. اولین قسمت در ساب باکس، چمبر (Chamber) نام دارد. چمبر در واقع یک محیط بسته است که می‌تواند در بازدهی و ارتعاشات صوتی ساب ووفر تأثیر بگذارد. هر باکس حداقل یک چمبر دارد. قسمت بعدی در ساب باکس‌ها، پورت (Port) نام دارد که به محفظه‌ای گفته می‌شود که می‌توان ارتباط فضای داخلی و بیرونی باکس را تأمین کند. اهمیت پورت در ساب باکس به حدی است که با تغییر سایز آن می‌توان فرکانس تیون (Tune) تولیدی را تغییر دارد. پورت دارای اشکال مختلفی است که شکل استوانه و مربع آن بیشترین کاربرد را دارد. فرکانس تیون از دیگر فاکتورهای اصلی ساب باکس است که در باکس‌های بسته کاربردی ندارد.

 

انواع ساب باکس ماشین

باکس‌ها یا انکلوژرها در انواع مختلفی وجود دارند که هر کدام از ویژگی‌ها و کاربردهای خاصی برخوردار هستند. انواع ساب باکس برای ماشین به شرح زیر است.

  • باکس سیلد (Sealed Box)

این مدل از ساب باکس کاملا بسته بوده و هیچ راه نفوذی به فضای خارجی ندارد که مزایا و معایب خاصی دارد. کیفیت بالا، دقت بیشتر، محاسبات ساده‌تر برای ساخت و اشغال کردن فضای کمتر از جمله مزایای این نوع ساب باکس محسوب می‌شود. باکس‌های سیلد فرکانس‌های بالاتر یا صداهای تیزتر را قوی‌تری و موزیکال‌تر از سایر فرکانس‌ها اجرا می‌کنند. به همین دلیل استفاده از این نوع باکس برای ساب‌هایی که دقت کمی در اجرای فرکانس‌ها دارند و آن‌ها را با تأخیر اجرا می‌کنند، مناسب بوده و مورد استفاده قرار می‌گیرند. حجم کمتر صدا، داغ شدن کویل‌های ساب ووفر از معایب این نوع از ساب باکس است که می‌تواند استهلاک ساب را افزایش دهد.

  • باکس پورتد (Ported or Vented Box)

یکی از پرکاربردترین انواع ساب باکس است که به دریچه‌ای با اشکال مختلف (معمولا به شکل مکعب و استوانه) مجهز شده است. بازدهی بالاتر و قدرت بیشتر در اجرای فرکانس‌های پایین از مزیت‌های اصلی این باکس محسوب می‌شود. این نوع از باکس‌ها نسبت به باکس‌های سیلد از ابعاد و اندازه بزرگ‌تری برخوردار هستند و به همین دلیل فضای بیشتری را در خودرو اشغال می‌کنند. از آنجایی که فضای داخلی این نوع باکس بزرگ‌تر است و همچنین به دلیل تبادل هوایی که بین فضای داخلی و خارجی باکس به خاطر وجود دریچه اتفاق می‌افتد، حجم صدای تولیدی در این نوع از باکس‌ها تقریبا دو برابر باکس‌های سیلد است.

لازم به ذکر است که بزرگ‌تر شدن ابعاد ساب باکس به تنهایی عامل زیاد شدن حجم صدا نیست و این موضوع بع نوع ساب ووفر و یک سری فاکتورهای دیگر مانند سایز ساب، فضای صندوق عقب خودرو و توانایی و قابلیت‌های ساب ووفر بستگی دارد. تمرکز باکس‌های پورتد بیشتر بر روی فرکانس‌های پایین صدا است و ارتعاش بیشتری تولید می‌کنند.

  • باکس بندپس (Bandpass Box)

این نوع از باکس ساب ووفر از توانایی بالای در زمینه قدرتی و کیفیتی برخوردار است. این باکس به نوعی طراحی شده است که بر خلاف سایر باکس‌ها، ساب ووفر درون باکس قرار می‌گیرد و به منظور زیبایی بیشتر معمولا یک ضلع آن را از طلق یا پلاستیک‌های فشرده و شفاف می‌سازند. حداقل حجم مورد نیاز این مدل از باکس ۱۰۰ لیتر است. باکس بندپس می‌توان تحمل ساب ووفر را به میزان قابل توجهی افزایش داده و از این طریق دسترسی به حداکثر توان و کیفیت ساب ووفر را امکان‌پذیر می‌کند.

  • باکس هورن (Horn Box)

این مدل از ساب باکس، مانند نوع پورتد بر روی قدرت تمرکز دارد با این تفاوت که بر روی حداکثر قدرت و اجرای فرکانس‌های خاص با کیفیت بیشتر، تأکید دارند. همانطور که از نام این نوع باکس مشخص است شکل پورت در آن به صورت شیپوری طراحی شده است. به این شکل که با بیشتر شدن طول پورت، دهانه آن بزرگ‌تر می‌شود.

کلام آخر

فروشگاه آدیوکلاب به عنوان یکی از بهترین فروشگاه‌های تخصصی آنلاین در زمینه فروش اجزای مختلف سیستم‌های صوتی شناخته می‌شود که کاربران می‌توانند با مراجعه به سایت آن، انواع تجهیزات سیستم صوتی خودرو در مدل‌های مختلف که توسط برندهای مطرح دنیا طراحی و تولید شده است را مشاهده کرده و خریداری نمایند. همچنین کاربران برای اطلاع از آخرین قیمت ساب باکس خودرو که جزو مهم‌ترین اجزای سیستم صوتی محسوب می‌شود می‌توانند به سایت آدیوکلاب مراجعه کرده و با بررسی انواع مدل‌های موجود بهترین گزینه را برای ساب ووفر ماشین خود انتخاب کنند.

 

 

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 202 views بار دسته بندی : رپورتاژ آگهی تاريخ : 26 آوریل 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها