معرفی سیستم صوتی و تصویری خودرو راهنمای خرید شاتون خودرو - لیندا ساب

شاتون چیست و چه نقشی در خودرو ایفا می‌کند؟ شاتون زدن یعنی چه؟ اجزا و ساختار شاتون خودرو چه هستند؟ این‌ها سوالاتی هستند که بسیاری از مشتریان پیش از خرید شاتون خودرو می‌پرسند. برای اینکه یک اتومبیل به حرکت در بیاید، اجزا و قطعات بسیار زیادی فعالیت می‌کنند و در واقع با یکدیگر همکاری دارند. نتیجه این فعالیت همگانی حرکت اتومبیل است.

بدون شک یکی از مهمترین اجزا و قطعات هر خودرویی، موتور آن محسوب می‌شود. موتور ماشین دارای قطعات بسیار مختلفی مانند سرسیلندر، باتری، پیستون‌ها، شاتون و… است. در حقیقت فعالیت این قطعات در کنار برخی از اجزای دیگر اتومبیل، نیروی محرکه‌ای تولید می‌کند و ماشین به حرکت در می‌آید. همان‌طور که متوجه شدید یکی از این قطعات مهم، شاتون است. در ادامه با دکتر چینی همراه باشید تا توضیحات کامل و جامعی در مورد شاتون دریافت نمایید و متوجه شوید که علت شاتون زدن ماشین چیست.

شاتون چیست؟

شاتون یکی از اجزا و قطعات مهم در موتور ماشین است که وظیفه تبدیل حرکت خطی به در حرکت دورانی را بر عهده دارد. این قطعه کوچک است اما نقش مهم و بزرگی را در موتور خودرو ایفا می‌کند. حرکت خطی پیستون‌ها را به حرکت چرخشی تبدیل می‌کند. در حقیقت شاتون اهرمی است که باعث برقراری ارتباط بین میل لنگ و پیستون می‌شود. همان‌طور که پیشتر نیز ذکر شد، مهمترین و اصلی‌ترین وظیفه شاتون ایجاد اتصال میان پیستون و میل لنگ برای انتقال نیرو است.

در حقیقت شاتون میان پیستون و میل لنگ قرار می‌گیرد. ضربات پیستون به شاتون و در نهایت به میل لنگ انتقال پیدا می‌کند و به همین دلیل است که شاتون را از جنس فولاد می‌سازند تا در برابر این ضربات مقاومت و استحکام لازم را داشته باشد. البته لازم به ذکر است که شاتون‌ها معمولاً وزن کمی دارند اما بسیار مستحکم مقاوم هستند. وجود این قطعه در اتومبیل آنقدر مهم و حیاتی است که موتور خودرو بدون داشتن آن قادر به حرکت نیست و روشن نمی‌شود.

تفاوتی نمی‌کند که خودروی شما قدیمی و کلاسیک و یا مدرن و جدید باشد؛ ممکن است که ظاهر این قطعه یعنی شاتون با گذشت زمان کمی تغییر کرده باشد اما این قطعه در تمام خودروها یک وظیفه واحد را انجام می‌دهند. این قطعه آنقدر مهم است همواره توصیه می‌شود که پس از تعمیر موتور، شاتون خودرو را با دقت بررسی نمایید تا در صورت نیاز اقدام به تعویض آن و خرید شاتون خودرو جدید نمایید. قطعات ماشین غالباً مصرفی هستند و عمر مفیدی دارند؛ بدیهی است که این قضیه در مورد شاتون نیز صدق می‌کند.

ساختار شاتون

اگر شما دوستان گرامی بخواهید از اجزا و ساختار شاتون خودرو اطلاعاتی کسب نمایید، باید بدانید که این قطعه دارای سر ( یاتاقان ) کوچکتر، سر ( یاتاقان ) بزرگتر و بدنه است. سر کوچکتر شاتون معمولاً یک تکه است و سر بزرگتر آن غالباً دو تکه می‌باشد که از طریق پیچ و مهره به میل لنگ وصل می‌شود. یاتاقان کوچکتر به وسیله گژن پین به پیستون متصل می‌شود. ضربات ناشی از پیستون به یاتاقان کوچکتر وارد خواهد شد و از طریق بدنه به یاتاقان بزرگتر خواهد رسید و به همین صورت به میل لنگ منتقل می‌شود.

  • یاتاقان کوچک یا سر کوچک: یکی از اجزای مهم تشکیل دهنده شاتون ماشین، سر یا یاتاقان کوچک است که با گژن پین به پیستون متصل خواهد شد. معمولاً در سر کوچک یک بوش قرار داده می‌شود که از جنس برنج یا مس می‌باشد؛ از آنجا که بوش به صورت مداوم با گژن پین در تماس خواهد بود، مانع از سایش یاتاقان خواهد شد.
  • بدنه یا ساق: همان‌طور که متوجه شدید، دو سر شاتون به وسیله یک ساق یا بدنه به یکدیگر متصل می‌شوند البته لازم به ذکر است که این قطعه به صورت یکپارچه به سر بزرگ و کوچک متصل است. ضرباتی که پیستون به سر کوچک وارد می‌کند از طریق همین بدنه یا ساق به یاتاقان بزرگ یا همان سر بزرگ منتقل می‌شود.
  • یاتاقان بزرگ یا سر بزرگ: یاتاقان بزرگ به صورت دو تکه مجزا تولید می‌شود. سر بزرگ به میل لنگ متصل می‌شود و حرکت خطی آن را به حرکت چرخشی تبدیل می‌کند. از آنجا که امکان خورده شدن سر بزرگ یا همان یاتاقان بزرگ وجود دارد، از دو نوع بوش استفاده خواهد شد.

بیشتر بخوانید: از کجا بفهمیم ماشین یاتاقان زده؟

شاتون با یاتاقان متحرک یک تکه یا دو تکه!

در حالت کلی باید بدانید که این قطعه در دو مدل مختلف تولید می‌شود.

  • نوع اول دارای یک بوش یک تکه می‌باشد که از طریق یک بوش کوچک با یاتاقان به میل لنگ متصل خواهد شد. از آنجا که در این مدل، این قسمت به صورت یک تکه ریخته‌گری خواهد شد، نوع اتصال آن به میل لنگ هم تفاوت خواهد داشت. در شاتون با یاتاقان متحرک یک تکه، بوش‌های غلتکی کوچکی وجود دارد و یا جای استفاده از بوش، در داخل آنها بلبرینگ قرار می‌گیرد.
  • نوع دوم دارای یک بوش یا یک یاتاقان دو تکه می‌باشد یعنی شاتون با یاتاقان دو تکه متحرک با دو تکه مجزا تولید می‌شود که به وسیله دو پیچ و مهره روی میل لنگ ثابت خواهند شد. بوش به شکل دو نیم بوش داخل این مدل یاتاقان قرار خواهد گرفت.

شاتون زدن یعنی چه؟

شاید شما دوستان گرامی اصطلاح شاتون زدن را شنیده باشید اما می‌دانید که شاتون زدن یعنی چه و چرا اتفاق می‌افتد؟ از کجا بفهمیم ماشین شاتون زده؟ شاتون زدن یکی از بدترین ایراداتی است که ممکن است در خودرو رخ دهد. به هرگونه ایراد در عملکرد شاتون، شاتون زدن می‌گویند. این اتفاق ممکن است منجر به شکستگی شاتون و پیستون، خرابی میل لنگ و..‌. شود. وقتی خودرو شاتون می‌زند، یا موتور از کار می‌افتد و یا فقط به مدت محدودی با سر و صدای زیادی به کار خود ادامه می‌دهد. اما علت شاتون زدن خودرو چیست؟

اصلی‌ترین علت شاتون زدن خودرو

معمولاً شاتون زدن هنگامی اتفاق می‌افتد که موتور با کمبود روغن یا کاهش سطح کیفیت روغن مواجه شود و یا روغن موجود روانکاری بین قطعات مختلف را انجام دهد. در حقیقت روغن موتور باعث می‌شود که اجزای متحرکی مانند میل لنگ، پیستون و… حرکت روان و بدون اصطکاکی داشته باشند اما وجود روغن با درجه کیفی پایین و یا کمبود روغن در موتور باعث می‌شود که روغن مناسب و با کیفیتی به این بخش‌ها نرسد و خودرو به اصطلاح شاتون بزند.

بدیهی است که در این حالت اصطکاک بین این قطعات یعنی شاتون و میل لنگ و شاتون و گژن پین بیشتر می‌شود و شاتون نمی‌تواند در محل تماس خود با قطعات دیگر یعنی از سمتی پیستون و از سمت دیگر میل لنگ بدون اصطکاک فعالیت کند؛ همین باعث می‌شود که فشار اضافی به این قطعه وارد شود و حرارت زیادی نیز تولید شود. مشخص است که افزایش حرارت و فشار بالا باعث از کار افتادگی شکستگی و یا خم شدگی شاتون خواهد شد. بنابراین مهم‌ترین علت شاتون زدن خودرو نرسیدن روغن به قسمت‌های حساس آن مانند یاتاقان‌ها، پیستون و میل لنگ می‌باشد.

ممکن است برای شما سوال پیش آمده باشد که چرا سیستم روغن رسانی ممکن است در موتور ضعیف عمل کند؟ ممکن است پمپ روغن خراب شده باشد و یا روغن موتور بیش از حد کثیف شده باشد. این احتمال وجود دارد که فیلتر روغن کیفیت خوبی نداشته باشد و یا روغن مصرفی دارای درجه کیفی پایینی باشد. ورود ناخالصی به روغن، نشتی روغن موتور و روغن سوزی و مواردی از این قبیل باعث می‌شوند که سیستم روغن رسانی موتور عملکردی ضعیف داشته باشد و احتمال شاتون زدن خودرو بیشتر شود.

دلایل شاتون زدن خودرو

ممکن است که شاتون در حین کار کردن با مشکلات مختلفی مواجه شود. برخی از این مشکلات قابل حل شدن هستند اما بعضی دیگر از مشکلات برطرف نمی‌شوند و باید در این حالت برای خرید شاتون خودرو اقدام کرد. همان‌طور که پیشتر نیز ذکر شد، اصلی‌ترین دلیل شاتون زدن اتومبیل، مربوط به کمبود روغن در موتور یا کاهش سطح کیفیت روغن می‌باشد. البته استفاده از شاتون بی‌کیفیت نیز باعث بروز این مشکل خواهد شد. اما دلایل دیگری نیز باعث شاتون زدن خودرو می‌شوند.

  • از جمله دلایل شاتون زدن خودرو می‌توان به فرسودگی شاتون اشاره کرد. این امکان وجود دارد که این قطعه در موتورهای قدیمی شکسته شود. از آنجا که فشرده سازی و کشش میله هزاران بار در یک دقیقه انجام می‌شود، احتمال ساییدگی و شکستگی قطعه نیز وجود خواهد داشت. بدیهی است که کمبود روغن و کثیف بودن موتور باعث می‌شود که این مشکل سریع‌تر بروز کند.
  • خرابی پین دلیل دیگری برای شاتون زدن اتومبیل محسوب می‌شود. پین پیستون وظیفه اتصال شاتون به پیستون را بر عهده دارد که اگر ساییده و یا معیوب شود، خرابی شدید موتور را در پی خواهد داشت.
  • اگر آب به محفظه پیستون نفوذ پیدا کند، احتمال تغییر شکل شاتون وجود دارد. این اتفاق غالباً در زمانی پیش می‌آید که ماشین از یک خیابان پر از آب و سیل زده عبور نماید.
  • اگر سیستم روانکار شما نامناسب باشد یا روغنی استفاده کنید که دارای ویسکوزیته بسیار پایینی باشد، احتمال شاتون زدن اتومبیل بالا می‌رود.
  • معمولاً در تصادفاتی که برخورد در سمت جلویی خودرو می‌باشد، شاتون آسیب می‌بیند و ممکن است بشکند. جالب است بدانید که کشیدن دنده معکوس در سرعت‌های بسیار بالا هم می‌تواند باعث بروز این مشکل شود.

علائم خرابی شاتون چیست؟

چگونه باید متوجه خرابی شاتون شد؟ نشانه‌ها و علائمی برای خرابی شاتون وجود دارد که باید آنها را جدی گرفت و بررسی کرد. از جمله این علائم می‌توان به صدای تق تق اشاره کرد. همان‌طور که می‌دانید شاتون‌ها قطعاتی متحرک هستند و اگر خراب شوند صدای تق تق از موتور خودرو به گوش خواهد رسید. روغن ریزی یکی دیگر از علائم خرابی شاتون است. صداهای غیر عادی موتور که با بالا رفتن دور موتور افزایش پیدا می‌کنند نیز می‌تواند نشانه‌ای از خرابی این قطعه باشد. پرت شدن قطعات فلزی به کار رفته در موتور به سمت بیرون از دیگر علائم شاتون است.

هزینه شاتون زدن ماشین

شما دوستان گرامی تا کنون متوجه شدید که شاتون زدن ماشین یعنی چه و دلایل شاتون زدن خودرو چه هستند. شاتون زدن ماشین هزینه‌ای در پی دارد که شامل هزینه خرید شاتون جدید و هزینه تعمیر آن می‌شود. تهیه یک شاتون جدید برای ماشین پروسه سختی برای مشتریان مخصوصاً افراد مبتدی است زیرا در کنار محصولات اصلی و با کیفیت، محصولات تقلبی و بی‌کیفیتی نیز در بازار وجود دارند و تشخیص آنها برای افراد مبتدی سخت است. اما نگران نباشید زیرا برخی از فروشگاه‌های معتبر مانند فروشگاه دکتر چینی، سعی بر این دارند که جنس‌های با کیفیتی از جمله شاتون‌های خودرو را به مشتری ارائه دهند.

در حالت کلی قطعات ماشین به دو دسته وارداتی و اصلی یا شرکتی تقسیم بندی می‌شوند. فروشگاه دکتر چینی سعی بر این دارد که خودش اجناس اصلی و اورجینال را که از طریق شرکت‌های عرضه کننده با کیفیت بالا وارد کشور می‌شوند را وارد کند و به مشتریان ارائه دهد. بنابراین شما هنگام خرید شاتون ماشین یا قطعات دیگر از دکتر چینی مطمئن خواهید بود که قطعه اصلی را تهیه می‌نمایید. قیمت قطعه اصلی خودروهای چینی در مجموعه دکتر چینی بسیار مناسب خواهد بود و کیفیت بالایی نیز خواهد داشت.

آنچه اهمیت دارد این است که مکانیک‌ها و مراکز تعمیراتی هزینه‌ای را برای تعمیر دریافت خواهند کرد اما معمولاً به مشتری اصرار می‌کنند که قطعه یدکی را نیز از خودشان خریداری کند. هزینه دستمزد تعویض شاتون بالا است و معمولاً در زمان شاتون زدن خودرو قطعات زیادی نیاز به تعویض پیدا خواهند کرد؛ شما به عنوان یک مشتری باید هوشیار باشید و لوازم یدکی مورد نیاز ماشین خود را از فروشگاهی معتبر مانند دکتر چینی تهیه نمایید.

بهترین برند شاتون خودرو چیست؟

برندهای مختلفی هستند که شاتون خودرو را تولید می‌کنند. از بهترین برندهای شاتون خودرو می‌توان به بالتین، توسن، الدورا، عظام، ورسی، جی آی اس، سام پارت، شتاب کار و… اشاره کرد.

نکات مهم خرید شاتون خودرو

بدون شک قیمت شاتون یکی از مهمترین فاکتورهای خرید محسوب می‌شود اما به خاطر بسپارید که از خرید قطعات خیلی ارزان خودداری کنید زیرا این عموماً دارای کیفیت مناسبی نیستند. هنگام خرید این محصول به جنس آن توجه نمایید که از فلز فولاد تهیه شده باشد و سبک و مقاوم باشد. به نوع شاتون خودرو توجه کنید تا متناسب با ماشین شما باشد. نوع یاتاقان نیز مهم است که پیشتر به توضیح آن پرداختیم. هنگام خرید این قطعه به خدمات پس از فروش و گارانتی نیز توجه نمایید و به خاطر بسپارید که معمولاً محصولات با کیفیت بالا، دارای گارانتی و خدمات پس از فروش نیز هستند.

شاتون ماشین از کجا بخریم؟

یکی از برترین تأمین کنندگان قطعات خودروهای چینی از جمله شاتون، فروشگاه دکتر چینی با بیش از ۱۵ سال سابقه کار است. این مجموعه قطعات اصلی خودرو از برندهای بسیار معتبر و مطرح را به مشتری ارائه می‌دهد که دارای کیفیت بالا، قیمت مناسب و خدمات پس از فروش هستند. فروشگاه دکتر چینی که از برترین فروشگاه‌های تهران و سراسر کشور محسوب می‌شود، همواره سعی بر این دارد که اجناس اصلی و اورجینال را با درجه کیفی بسیار بالایی وارد کند و به مشتریان گرامی خود ارائه دهد. کارشناسان مجموعه دکتر چینی همواره پاسخ‌گوی سوالات شما دوستان گرامی هستند و شما می‌توانید با آنها مشاوره رایگان داشته باشید تا از مزایای بی‌نظیر این فروشگاه بهره‌مند شوید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 23 views بار دسته بندی : رپورتاژ آگهی تاريخ : 28 آوریل 2024 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.