معرفی سیستم صوتی و تصویری خودرو جزئیات مهم و واقعی از کشف اکسیژن - لیندا ساب

حقایق مهم و جذاب درباره کشف اکسیژن

اکسیژن یک گاز کالکوژن غیر فلزی است که با حرف اختصاری O نشان داده می‌ شود و توسط فردی به نام “جوزف پریستلی” در سال ۱۷۷۴ کشف شد؛ البته قبل از آن فردی به نام “کارل اسکیل” در سوئد در سال ۱۷۷۱ هم در مورد اکسیژن صحبت کرده بود؛ اما تا سال ۱۷۷۷ چیزِ رسمی منتشر نکردند.

اکسیژن استاندارد بدون رنگ، بدون طعم و بدون بو است. نام آن را از یک کلمه یونانی گرفته اند که به معنای اسید و ژن هایی است که قابل شکل پذیری هستند.

“پریستلی” ترکیبات مختلفی که شامل منگنز اکسید، جیوه اکسید و پتاسیم نیترات بود را حرارت داد و متوجه شد گازی تولید می شود که نام آن را آتشِ هوا گذاشت و بعد از آن جیوه اکسید را با استفاده از نور خورشید روی یک لیوان شیشه آهنربایی گرم کرد؛ سپس از جیوه گازی آزاد شد که باعث می شد زود تر از حالت معمول بسوزد و بعد؛ آزمایشاتی را روی آن انجام داد.

بعد از آن یک عدد موش را داخل شیشه قرار دادند؛ شیشه ای که داخل آن گاز اکسیژن وجود داشت و توقع داشتند که موش فقط یک دقیقه زنده بماند؛ اما به خاطر وجود اکسیژن تا یک ساعت زنده ماند.

اطلاعات درباره اکسیژن

نامگذاری اکسیژن

در پاسخ به سوال برخی از شما کاربران از جورواجور، باید بگوییم که “انتواین لاووزیر” فردی است که اکسیژن را نام گذاری کرد. آزمایشات زیادی را مانند “پریستلی” انجام داد تا چیز های زیادی در مورد این گاز بداند و متوجه شد که هوا از ۲۰ درصد اکسیژن ساخته شده و آن را با یک ماده آتش زا هم ترکیب کرد؛ سپس متوجه شد که مقدار گاز تولید شده از جیوه اکسید برابر با وزن از دست رفته جیوه اکسید می باشد و وقتی که مواد با اکسیژن واکنش نشان می دهند، وزنی مشابه با وزن از دست رفته شان در هوا می گیرند. او از این آزمایش متوجه واکنش های شیمیایی شد.

کشف اولیه اکسیژن

دانشمندان زیادی متوجه وجود ماده ای با همین ویژگی ها به عنوان اکسیژن شدند. بعضی از کشف های اولیه مربوط به کشف هایی مانند کشف “لئوناردو داوینچی” در سال هزار و ۵۵۰ بود که متوجه شد درصدی از هوا در تنفس ما دخیل است.

بعد از آن؛ در سال ۱۳۶۵ “رابرت هوک” متوجه شد که پتاسیم نیترات حاوی ماده‌ ای است که در هوا وجود دارد. در سال ۱۳۶۸ “جان مایو” متوجه وجود گاز اکسیژن در هوا شد و این کشفیات ادامه پیدا کرد.

تنفس و اکسیژن

حقایقی در مورد اکسیژن

  • اکسیژن سمی نیست؛ اما در غلظت بالا ممکن است خطرناک باشد.
  • به راحتی داخل آب سرد حل می شود و حل شدن آن در آب سرد راحت تر از آب گرم است.
  • اکسیژن با فتوسنتز در هوا ذخیره می شود و حلال پذیری بیشتری نسبت به نیتروژن در آب دارد و در آب تازه نسبت به آب دریا حلال پذیری بیشتری خواهد داشت.
  • اکسیژن عاملی برای زندگی و حیات است و اکثر موجودات؛ برای زنده ماندن به اکسیژن نیاز دارند.
به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 53 views بار دسته بندی : رپورتاژ آگهی تاريخ : 5 سپتامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.