معرفی سیستم صوتی و تصویری خودرو راهنمای انتخاب ضبط مناسب برای ماشین های ایرانی؟ - لیندا ساب

 

چه ضبطی مناسب ماشین های ایرانی است ؟ سوالی که برای همه عاشقان به موسیقی درهنگام خرید ماشین در ایران پیش می آید .

امروزه موسیقی در زندگی اکثر ما جایگاه ویژه ایی را برای خود کسب کرده است . گوش دادن به موسیقی محدودیت سنی ندارد. و افراد در هر کجا باشند با هر سن و تفکری و در هر شرایط روحی موسیقی می تواند حال آن ها را بهتر کند . با پیشرفت تکنولوژی و تولید گجت های مختلف گوش دادن به موسیقی بسیار راحت و در دسترس شده است و در هر مکانی می توان از موسیقی مورد علاقه خودتون لذت ببرید .

پخش و گوش دادن به موسیقی در ماشین تبدیل به جزء جدایی ناپذیر رانندگی و ماشین در ایران و سایر نقاط جهان تبدیل شده است .اما متاسفانه خودرهای تولیدی داخل با توجه به قیمت های بالا از سیستم پخش مناسبی برخوردار نیستند و یکی از بخش های آزاردهنده طراحی خودرو داخلی نیز به شمار می روند (البته بخش های آزاردهنده بیشتر و مهمتری هم داره) .

اولین تصمیم معمولا بعد از خرید خودرهای داخلی نصب یک سیستم پخش مناسب است. اما سوالی که برای افراد پیش می آید چه ضبطی مناسب ماشین های  ایرانی است ؟قبل از اینکه به سوال پاسخ دهیم بهتر است با تقسیم بندی پخش کننده های خودرو آشنا شوید .

پخش کننده های خودرو به دو دسته کلی یک دین و دو دین تقسیم بندی می شوند :

پخش کننده یک دین خودرو چیست ؟

استاندارد اولیه تولید پخش کننده خودروها سیستم های یک دین بوده است که هنوز در خودروها مرسوم و مورد استفاده قرار می گیرند و دارای ابعاد ۱۸۰ سانتی متر و ارتفاع ۵ سانتی متر است و دارای امکانات قابل قبولی نسبیت به سیستم های دو دین است .

 

 

پخش کننده دو دین خودرو چیست ؟

پس از ارائه استانداردی به نام یک دین پخش کننده هایی با نام دو دین تولید و روانه بازار شد که دارای ارتفاع دو برابر نسبت به نسل قبلی و امکاناتی کاملتر و بروز تر بود که در خودرهای لوکس مورد استفاده قرار می گیرند از نکات قابل توجه در این سری از پخش کننده های خودرو که آن را با نسل قبلی متمایز می کند وجود نمایشگر ۷ اینچی است .

تفاوت دو دین و تک دین در چیست ؟

استفاده از سیستم های دو دین به نوع طراحی داشبورد بستگی دارد بعضی خودرو ها به گونه ایی طراحی شده که قابلیت نصب هر دو مدل پخش کننده در آن ها در نظر گرفته شده است و برای نصب پخش دو دین نیاز به ایجاد تغییرات در داشبورد وجود ندارد .

با توجه به تعبیه شدن یک صفحه نمایش ۷ اینچی در پخش های دو دین به نسبت نسل قبلی و با بهره گیری از تکنولوژی روز دنیا دارای قابلیت های فراوانی است مانند صفحه نمایش لمسی , مجهز به سیستم عامل اندروید , قابلیت ارتباط با دستگه های مختلف , پخش دی و دی , نصب دوربین ۳۶۰ درجه و …

 

پخش کننده مناسب خودرو های ایرانی چیست؟

با توجه به توضیحات ارائه شده در مورد انواع پخش کننده های خودرو . اکثر خودر های داخلی با توجه طراحی داشبودر قدیمی از پخش کننده های تک دین استفاده می کنند . مانند پراید , پژو ۲۰۶ , پژو ۴۰۵ و غیره . فقط قابلیت نصب سیستم های یک دین را دارند. اما در صورت مشتاق بودن به نصب سیستم های دو دین باید تغییرات قابل توجهی در داشبورد صورت گیرد .که باعث صرف وقت و هزینه زیادی می شود پس بهترین گزینه سیستم های تک دین است .

اما در خودرهای دیگری همچون ریو , تویوتا , مزدا ۳ وغیره است . اکثر خودرهای وارداتی که از برند های مطرح دنیا , قابلیت نصب هر دو مدل پخش کننده ها را دارند .

پس از تعیین نوع پخش کننده مورد نظر بهتر است سایر اولویت ها  در خرید خود را در نظر بگیرید .

آیا قیمت , زیبایی و برند پخش کننده و .. برای شما مهم است

در هنگام خرید ضبط ماشین می توانید اولویت بندی کنید و با توجه به نیازتان انتخاب و خرید کنید . قبل از خرید به این نکته توجه کنید, که قیمت با کیفیت رابطه مستقیم دارد . اگر بودجه کمی برای خرید پخش کننده در نظر گرفته اید نباید انتظار کیفیت عالی از آن داشته باشید . همچنین برای تهیه یک پخش کننده عالی بهتر است . به سراغ برند های برتری ماننده پایونیر , کنوود , سونی , آلپاین , جی وی سی و غیره است . برند های ذکر شده با توجه به قدمت در تولید سیستم های پخش خودرو از کیفیت بالاتر و به طور قطع قیمت بالاتری برخوردار هستند. همچنین طراحی پخش کننده در برند های ذکر شده بسیار چشم نواز است.

اما برند های نوظهوری همچون مکسیدر , مارشال و … قیمت های مناسبتر و کیفیت متوسطی در پخش موسیقی ارائه می دهند .

آیا در آینده قصد نصب تجهیزات جانبی به ضبط ماشین خود را دارید

تجهیزات جانبی سیستم های پخش خودرو شامل آمپلی فایر , ساب ووفر , دی وی دی , باند ماشین , دوربین دنده عقب و … می شوند اگر قصد اضافه نمودن تجهیزات جانبی در هنگام خرید و یا در آینده را دارید. باید به خروجی ها و ورودی های ضبط مورد نظر خود دقت کنید که آیا قابلیت نصب را خواهند داشت . به طور مثال برای نصب دوربین دنده عقب باید ضبط شما دارای صفحه نمایشگری باشد . که از ورودی ای وی پشتیبانی کند . و یا برای نصب دی وی دی باید قابلیت خروجی ای وی داشته باشد . پس دقت لازم را انجام دهید که در آینده به چه تجهیزات جانبی نیاز خواهید داشت .

معمولا برای افزایش کیفیت و حجم صدا نیاز به نصب آمپلی فایر دارید به همین دلیل باید خروجی آر سی آی در پشت دستگاه تعبیه شده باشد .

 

 

برای دریافت قدرت صدایی بلند توان خروجی را نظر بگیرید

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که همیشه با صدای بسیار بلند موسیقی گوش می دهید از نکات مهمی که قبل از خرید ضبط خودرو باید در نظر بگیرید توان خروجی آن است این ویژگی بر حسب وات مشخص می شود . هر چقدر عدد بر مبنای وات بیشتر باشد صدایی بلندتر و واضح تری دریافت خواهید نمود .

پشتیبانی از باند های متعدد نیز سبب افزایش توان خروجی و کیفیت پخش می شود. که به طور معمول از اتصال چهار باند پشتیبانی می کنند .

به این نکته توجه کنید که قدرت واقعی یک ضبط زمانی مشخص می شود که تجهیزات جانبی مناسبی به آن متصل شود در غیر اینصورت تفاوتی بین یک سیستم پخش از بهترین برند با قیمت بالا با یک سیستم پخش معمولی وجود ندارد .

USB جایگزین CD در سیستم های صوتی خودرو

پیشرفت تکنولوژی در تمام دستگاه های امروزی به چشم می خورد. سیستم های پخش خودرو نیز از این قافله عقب نمانده اند , از چشمگیرترین قابلیت های افزوده شده اتصال حافظه های جانبی از قبیل USB است . این ویژگی سبب شده تا شرکت های بزرگ در برخی از تولیدات خود بخش سی دی را حذف کنند و تنها با اتصال USB و حافظه های جانبی مجموعه بزرگی از موسیقی های مورد علاقه خود را جای دهند.

از دیگر قابلیت های جذاب در سیستم های پخش خودرو امروزی اتصال گوشی موبایل از طریق بلوتوث و یا کابل است . که امکان پخش موسیقی از طریق موبایل را برای افراد فراهم می کند .

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 485 views بار دسته بندی : مقالات تاريخ : 22 اکتبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.