معرفی سیستم صوتی و تصویری خودرو آشنایی با سیستم های صوتی خودرو - لیندا ساب

 

امروزه با پیشرفت تکنولوژی سیستم های صوتی خودرو خیلی پیشرفته تر و سرگرم کننده تر از گذشته است.که میتوان گفت آنقدر پیچیده است که بدون تجربه کنار هم قرار دادن اجزای آن کاری بسیار دشوار است.
در گذشته تنها راه سرگرمی سرنشینان خودرو یک رادیو پخش کاملا ساده بود اما از سال ۱۹۸۴ اولین پخش های سی دی خور به بازار عرضه شد این روند تا به امروز پیشرفت چشم گیری داشته که میتوان گفت بعد از دغدغه خرید وسیله نقلیه شما حتما به فکر یک سیستم صوتی مناسب برای خودرو خود میباشید.

 

بخش‌های اصلی سیستم صوتی

 

هدیونیت یا ضبط خودرو

زبان ساده میتوان گفت اولین رابط بین راننده و صدایی که از خودرو پخش میشود هدیونیت نام دارد همان کنسولی که کاست یا سی دی درون آن قرار میگرفت که قدیمی ترها به آن ضبط میگویند،
که دیگر امروزه با پیشرفت تکنولوژی هدیونیت ها پیشرفت چشم گیری کرده اند که دارای پورت‌های USB و AUX میباشند که شما به سادگی میتوانید هزاران موزیک را در دسترس داشته باشید.

 

اسپیکر(speaker)

قطعه ای که وظیفه پخش کردن صدای هدیونیت را بر عهده دارد اسپیکر ، باند یا بلندگو نامیده میشود اسپیکرها یا باند ها به دو دسته گرد و بیضی تقسیم میشوند که در ادامه توضیح مختصری راجع به هریک به شما میدهیم.

باند گرد

باند های گرد بر اساس سایز به سه دسته ۱۰ ، ۱۳ و ۱۶ تقسیم میشوند.

 

باند بیضی

در باندهای بیضی برخی از باندها آمپلی را پشتیبانی نمیکنند به همین دلیل این باند ها خود به دو دسته تقسیم میشوند اغلب به باندهای بیضی باند خربزه ای نیز میگویند.

یک نکته واحد اندازه گیری صدا برای بیان قدرت نسبی باند ها برحسب دسیبل (Decibel) است.

نکته ای مهم در مورد باند های بیضی این است که باند های زیر ۴۰۰ وات نیازی به آمپلی فایر برای تقویت صدا ندارند و با اتصال به هدیونیت کیفیت مناسبی را در اختیار کاربر میگذارند.

بلندگو های پسیو

این مدل بلندگوها در مراسم ، سخنرانی ها و… کاربرد دارند و اگر بخواهید ار آن داخل خودرو استفاده نمایید حتما نیاز به یک آمپلی فایر دارید.

 

بلندگو های اکتیو

برعکس بلندگو های پسیو ، این بلندگوها در داخل خود از یک آمپلی فایر و کنترل کننده صدا استفاده میکنند که همین امر باعث شده که دیگر نیازی به تنظیم صدای خروجی باند ها نداشته باشید.

 

ووفر و ساب ووفر(Subwoofer)

برای کسانی که به موزیک های پر کوبش علاقه دارند انتخاب یک ساب ووفر مناسب بهترین پیشنهاد است ساب ووفر ها وظیفه پخش صدای بم را بر عهده دارند.
سایز آنها معمولا بین ۲۰ تا ۶۰ سانتی متر است و این مورد را هم اضافه کنیم که ووفر یک پخش کننده مستقل نیست و تنها برای تقویت صدای بم موزیک استفاده میشود.
البته خالی از لطف نیست که این را هم بدانید برای راه اندازی ووفر خود باید از یک آمپلی فایر استفاده کنید.

 

آمپلی فایر (Amplifier)

آمپلی فایر در خودرو برای افزایش کیفیت صدا و قدرت خروجی استفاده میشود که در ۴ مدل مونو ، ۲ کانال ، ۴ کانال و ۶ کانال وارد بازار میشوند.

 

کامپوننت (Component)

کامپوننت ها عموما برای بالا بردن کیفیت و شفافیت صدا استفاده میشوند.

 

توییتر(Tweeter)

اکثر بلندگوها دارای توییتر هستند اما اگر در سیستم صوتی خود از توییتر استفاده کنید مسلما کیفیت و شفافیت آن چند برابر میشود. بلندگو وظیفه پخش صداهای حد وسط را بر عهده میگیرد و توییتر به راحتی صداهای زیر را پخش میکند در واقع میتوانیم بگوییم که از توییتر ها موسیقی پخش نمیشود.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 113 views بار دسته بندی : مقالات تاريخ : 2 آگوست 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.