معرفی سیستم صوتی و تصویری خودرو اسپیکر خودرو گراند پاور مدل GP-4RB - لیندا ساب

نقد و بررسی اجمالی

اسپیکر مدل «GP-4RB» از سری محصولات شرکت «گراند پاور» (Ground Power) است که در گروه میدرنج‌های کاربردی قرار می‌گیرد. سایز این اسپیکر ۴ اینچ است. از مهم‌ترین قسمت‌های یک سیستم صوتی برای خودرو، وجود اسپیکر قدرتمند و با صدای خروجی مطلوب است. میدرنج GP-4RB با توان خروجی واقعی (RMS) 50 واتی خود در کنار ابعاد کوچک، محصولی کاربردی به حساب می‌آید. بیشینه صدای خروجی این اسپیکر ۱۰۰ وات است که صدای مناسبی برای یک سیستم صوتی ایدئال است. این میدرنج دارای میزان حساسیت ۹۰٫۶ دسی‌بل است و تا سطح قابل قبولی از ایجاد نویز در صدا جلوگیری می‌کند. برای اشاره به سایر مشخصات فنی این مدل، می‌توان از امپدانس ۴ اهمی آن اشاره کرد. پاسخ فرکانسی این اسپیکر در بازه ۱۹۵ تا ۲۰۰۰۰ هرتز  قرار می‌گیرد. عمق نصب در این محصول شرکت گراندپاور حدود ۶۰ میلی‌متر است. این محصول در واقع یک جفت اسپیکر ۴ اینچی است و به همین دلیل توان تولید صدای مطلوبی دارد و می‌توانید از آن در قسمت‌های مختلف اتومبیل استفاده کنید. برای نصب این اسپیکر میدرنج باید حداقل ۶۰٫۵ میلی‌متر عمق و قطر ۱۰۵ میلی‌متری داشته باشید. کابل صدای این محصول از نوع ۱اینچی است. شرکت سازنده به ۲ پارامتر از پارامترهای Q در این محصول اشاره کرده است؛ میزان Qms برابر با ۵٫۱۶ است و میزان Qes در میدرنج GP-4RB برابر با ۱٫۰۱ است. گفتنی است میزان هوا در یک متر مکعب (Vas) هم میزانی برابر با  ۰٫۹۴ است. این میدرنج شرکت گراندپاور ظاهری یکدست و مشکی رنگ دارد که با هر خودرویی هماهنگ می‌شود. این محصول از استاندارد RoHS هم برخوردار است. این اسپیکر خوش‌ساخت به آن دسته از کاربران توصیه می‌شود که می‌خواهند میدرنجی جمع‌وجور با توان خروجی  مطلوب داشته باشند. میدرنج‌ها گستره میانی صدا را پوشش می دهند و GP-4RB هم در این خصوص عملکرد کالملاً مطلوبی دارد. گفتنی است این محصول به صورت با آمپلی فایر(به همراه خازن) و بدون آمپلی فایر و فقط پخش خودرو (بدون خازن) قابل نصب است. گفتنی است می‌توانید از این محصول مناسب برای قسمت جلو وعقب خودرو پراید و قسمت جلو سمند و بسیاری از خودروهای مشابهی استفاده کنید که بلندگوی سایز ۴ اینچ دارند.


ادامه مطلب

نقد و بررسی تخصصی

ازآنجاکه سیستم‌های صوتی بسیاری از اتومبیل‌های ساخت داخل از کیفیت چندان مطلوبی برخوردار نیست، ایجاد سیستم صوتی باکیفیت برای بسیاری از افراد اهمیت زیادی پیدا کرده است. فرقی ندارد که شما علاقه دارید به رادیو گوش دهید یا از موسیقی موردعلاقه‌تان لذت ببرید، می‌توانید این کار را با حداقل امکانات خودرو انجام دهید اما اگر شما هم به دنبال کیفیت بهتر هستید باید در راستای بهبود و تکمیل سیستم صوتی‌تان قدم بر دارید. سیستم صوتی باکیفیت درنتیجه هماهنگی اجزای مختلف صوتی مانند پخش‌کننده، ساب‌ووفر، توییتر و میدرنج ایجاد می‌شود. میدرنج نوعی از اسپیکر است که صدای فرکانس متوسط را تولید می‌کند و می‌توان از آن در کنار ساب‌ووفر و توییتر، صدایی ایدئال را ایجاد کرد.

طراحی

میدرنج «GP-4RB» از سری تولیدات شرکت گراندپاور است. این محصول درواقع از یک جفت میدرنج کاربردی و کوچک و جمع‌وجور تشکیل شده است. طول و عرض  ۱۰۵ میلی‌متری این محصول آن را برای استفاده در تمامی قسمت‌های خودرو از جمله درب‌ها مناسب کرده است. البته باید دقت داشته باشید که عمق نصب این میدرنج حدود ۶۰ میلی‌متر است. میدرنج‌ها و کلاً باندهای خودرو را می‌توان در گروه دایره‌ای یا بیضی (خربزه‌ای جا داد). اسپیکرهای گردی مانند GP-4RB به دلیل جمع‌وجور بودن موارد استفاده گسترده‌تری هم دارند. استفاده از میدرنج‌های دایره‌ای در سیستم‌های مقرون‌به‌صرفه محبوب‌تر است. البته GP-4RB یک میدرنج کوچک است و ممکن است بخواهید در سیستم‌های صوتی گران‌قیمت هم از آن استفاده کنید. همراه با هر کدام از تکه‌های این میدرنج یک خازن هم وجود دارد. ازآنجاکه بیس ساب‌ووفر میزان زیادی از برق را به خود می‌گیرند، وجود این خازن‌ها برای سیستم‌های دارای ساب‌ووفر بسیار کاربردی است. خازن‌ها با ذخیره برق در خود انرژی لازم برای شروع کار میدرنج را ایجاد می‌کنند. بنابراین، وجود خازن در کیفیت کلی سیستم صوتی هم بسیار مؤثر است. در سیستم‌های صوتی معمولاً به ازای هر ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ توان واقعی یک فاراد خازن در نظر گرفته می‌شود. هر کدام از خازن‌هایی که در بسته‌بندی GP-4RB وجود دارند، دارای ظرفیت ۴۷ فارادی هستند. استفاده از این خازن‌ها باعث می‌شود که ساب‌ووفر شما بدون مشکل کار کند و از جا ماندن بیس در آن خبری نباشد.  

ویژگی‌ها

همان‌طور که اشاره کردیم، میدرنج قادر است صداهای فرکانس متوسط را برای کاربر به همراه داشته باشد. استفاده از این محصول در کنار توییتر (که برای تولید صداهای فرکانس بالا طراحی شده است) باعث می‌شود که صداها به‌خوبی شنیده شوند. البته استفاده از این محصول در کنار ساب‌ووفر (برای تولید صدای های فرکانس پایین) هم کاربر را از صدای خروجی باکیفیت برخوردار می‌کند. میدرنج ها مهم‌ترین بخش گستره صدایی را پوشش می‌دهد؛ گستره‌ای که صدای های انسان و صدای ابزارآلات موسیقی در آن جای دارد. درایوهای میدرنج معمولاً صدایی در گستره شنوایی ۲۵۰ تا ۲۰۰۰ هرتز را تولید می‌کنند. میدرنج GP-4RB گستره ۱۹۵ تا ۲۰۰۰۰ هرتز را پشتیبانی می‌کند که نشان از پوشش مطلوب آن دارد. میدرنج ها از چند بخش تشکیل شده‌اند که از آن جمله می‌توانی به آهن‌ربا، خنک‌کننده، کابل صدا، متعلقات و غشا اشاره کرد. طراحی کابین در صدای خروجی این سری از اسپیکرها اهمیت زیادی دارد. اعداد Qms و Qes پارامترهای مهم در طراحی و ساخت کابین میدرنج است.  این اعداد نشان‌دهنده شکل تعلیق اسپیکر در زمان تولید صدا هستند. میزان تعلیق در یک میدرنج باید به شکلی باشد که از برخورد کابل صدا و قسمت مرکزی میدرنج جلوگیری کند. متعلقات میدرنج به‌عنوان جذب کننده شوک عمل می‌کنند. پارامتر Qms میزان Q مکانیکی را نشان می‌دهد تا توانایی سیستم تعلیق، قسمت‌های اطراف و اصلی اسپیکر مشخص شود. هرکدام از این قطعات را می‌توانید به‌عنوان یک فنر در نظر بگیرید. Qes هم در واقع میزان تعلیق الکتریکی اسپیکر را نشان می‌دهد؛ این پارامتر نشانگر میزان تعلیق کابل صدا و آهنرباست. با ضرب دو پارامتر Qms و Qes عددی به دست می آید که متخصصان آن را به جمع دو عدد تقسیم می‌کنند. این میزان Qts خوانده می‌شود. عدد Qts بیش از ۰٫۷ نشان‌دهنده این است که اسپیکر برای ایجاد صدای باز مناسب است و صدا را در همه جهات انتقال می‌دهد و فقط محدود به یک جهت خاص نیست. اسپیکر میدرنج GP-4RB هم با داشتن عدد Qts برابر با ۰٫۸۴ یک میدرنج تمام جهته است.

در بررسی میزان صدای خروجی اسپیکرها مهم‌ترین پارامتر، توان خروجی است. توان خروجی را در دو مقیاس مختلف نمایش می‌دهند. توان خروجی اسمی که با پسوند Pmpo نمایش داده می‌شود و توان خروجی واقعی که دارای پسوند Rms است. توان خروجی اسمی بیشتر جنبه تجاری دارد و توان واقعی را نمایش نمی‌دهد. اما توان واقعی در اسپیکر GP-4RB برابر با ۵۰ وات است که برای میدرنجی با این ابعاد میزان مطلوبی به حساب می‌آید. برای این‌که صدای خروجی این اسپیکر را بهتر درک کنیم باید بگوییم که یک تلویزیون ۴۵ اینچی توان صدای خروجی ۱۸ تا ۲۰ وات دارد.

نگاه کلی

سیستم‌های صوتی اتومبیل در طول سال‌های اخیر با پیشرفت‌های زیادی همراه بوده است. البته بیشتر خودروهای داخلی ایران هنوز به سطحی مطلوبی از کیفیت سیستم صوتی نرسیده‌اند و به همین دلیل بسیاری از دارندگان خودرو به دنبال سیستم صوتی باکیفیتی هستند که در اتومبیل همراهشان باشد. میدرنج GP-4RB از سری محصولات شرکت پاور گراند است که ارزش خرید بالایی دارد. این محصول که در واقع دو اسپیکر میدرنج است با وجود ۲ خازن  در بسته‌بندی این محصول به ارزش خرید آن اضافه کرده است. توان خروجی ۵۰ وات Rms هم از دیگر ویژگی‌های مثبت برای میدرنجی با این ابعاد است. پس اگر به دنبال میدرنجی با ارزش خرید بالا برای درب خودرو یا دیگر اجزای آن هستید، خرید GP-4RB را به‌عنوان یکی از انتخاب‌هایتان مدنظر قرار دهید.


نمایش کامل نقد و بررسی تخصصی

مشخصات کالا

مشخصات

  • ابعاد

    ۶٫۰۵ × ۹ × ۱۰٫۵ سانتی‌متر
  • ابعاد برش برای نصب

    ۱۰۵ × ۱۰۵ سانتی‌متر
  • بیشینه صدای خروجی

    ۱۰۰ وات
  • تعداد

    ۲

  • جنس ووفر

    کاغذ
  • سایر امکانات

    توان خروجی واقعی (RMS) برابر با: ۵۰ وات


  • سایز کابل صدا: ۱ اینچ

  • میزان هوا در یک متر مکعب (Vas) برابر با: ۰٫۹۴

  • مقاومت (Re) برابر با: ۳٫۵ اهم

  • میزان Qms برابر با ۵٫۱۶

  • میزان Qes برابر با ۱٫۰۱
  • سایز

    ۴ اینچ

  • عمق نصب

    ۶۰٫۵ میلی‌متر
  • فرکانس پاسخ‌گویی

    ۱۹۵ ~ ۲۰۰۰۰ هرتز
  • نوع بلندگو

    دایره ای

  • وزن

    هر بلندگو: ۰٫۸۷۵ گرم
امتیاز و دیدگاه کاربران
پرسش و پاسخ
به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 338 views بار دسته بندی : سیستم صوتی و تصویری خودرو تاريخ : 8 اکتبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها